Schoon toilet belangrijker dan goede service

 

Rotterdam, 30 september 2015 – Gasten richten hun ogen tijdens een restaurantbezoek op circa 7.000 verschillende zaken. Met deze vele fixaties wordt ook hygiëne scherp geregistreerd. Een uniek eye-tracking experiment van SCA en wereldwijd hygiënemerk Tork volgde bij 3.000 restaurantgasten uit diverse landen in Europa de visuele fixaties van de gast, met behulp van speciale microcamera’s in het frame van een bril. De ruwe data werden getransformeerd tot visuele ‘heatmaps’ van de keuken, de eetruimte en toiletruimtes. Negentig procent van de bezoekers vindt een schone, frisse toiletruimte belangrijker dan goede service.

Een kijkje door de ogen van de bezoeker

Gedurende het eye-tracking experiment werd de gasten gevraagd om drie taken
te vervullen terwijl ze de speciale bril droegen: een drankje bestellen bij de bar,
handen wassen voorafgaand aan het hoofdgerecht en dineren in het restaurant.

De studie wijst uit dat kwaliteit van het voedsel het belangrijkst gevonden wordt.
Maar er zijn veel andere elementen die zorgen voor een optimale
restaurantbeleving. Een frisse en schone eetruimte en toiletruimte (94%) wordt
hoger gewaardeerd dan snelle en goede service. De helft van de ondervraagden
zou het restaurant niet aan anderen aanbevelen wanneer de hygiëne gebrekkig is.

 

Onhygiënische keukens of vieze toiletruimtes zijn dan ook grotendeels de
oorzaak voor een slechte recensie.